Pro veřejnost

Varování obyvatelstva v České republice

Jednotný systém varování a vyrozumění (dále jen „JSVV“) je v ČR budován od roku 1991. Základem systému je síť koncových prvků varování (především poplachových sirén a místních informačních systémů, neodborně „obecních rozhlasů“). Ty zabezpečují spolehlivé a včasné varování obyvatelstva před hrozící nebo nastalou mimořádnou událostí, která může ohrozit životy, zdraví a majetek osob. Koncové prvky varování jsou dálkově ovládány prostřednictvím bezdrátové přenosové soustavy z vyrozumívacích center, která se nachází zejména na operačních a informačních střediscích hasičských záchranných sborů krajů.

Obyvatelstvo je v případě hrozby nebo vzniku mimořádné události varováno především prostřednictvím varovného signálu „Všeobecná výstraha“. Tento signál je vyhlašován kolísavým tónem sirény po dobu 140 vteřin a může zaznít třikrát po sobě v cca tříminutových intervalech. Po tomto signálu následuje mluvená varovná informace, kterou se sdělují obyvatelstvu prvotní údaje o charakteru hrozícího nebezpečí. K poskytování varovné informace se využívají elektronické koncové prvky varování, které jsou schopné mluvenou informaci reprodukovat.

                                      

Obyvatelstvu mohou být následně předány podrobnější tísňové informace o tom, co se stalo a co se má v takovém případě dělat. Při provádění varování má Hasičský záchranný sbor České republiky právo vstoupit do hromadných sdělovacích prostředků a informovat obyvatelstvo prostřednictvím televize a rozhlasu. Tísňové informace je možné předat obyvatelstvu také koncovými prvky varování, které umožňují přímý hlasový vstup, vozidly složek integrovaného záchranného systému nebo jiným vhodným způsobem.

V případě potřeby při závažné mimořádné události může Hasičský záchranný sbor ČR informovat obyvatelstvo prostřednictvím hromadného rozeslání zpráv SMS.

Dalším signálem (nikoliv varovným), který koncové prvky varování mohou vysílat je „Požární poplach“, který slouží ke svolání jednotek požární ochrany. Tento signál je vyhlašován přerušovaným tónem sirény po dobu 1 minuty.

Zpravidla každou  první středu v měsíci probíhá na celém území České republiky akustická zkouška provozuschopnosti JSVV. Ve 12:00 se sirény rozezní zkušebním nepřerušovaným tónem po dobu 140 sekund. Elektronické koncové prvky upozorní občany před začátkem zkoušky hlasově.

V současné době se  na území České republiky nachází více než  9 600 koncových prvků varování. Dělíme je na elektronické koncové prvky varování (elektronické sirény a místní informační systémy) a na rotační sirény. V budoucnu se předpokládá také využívání elektronických informačních panelů k zobrazení varovných a tísňových informací.

Text převzat z https://www.hzscr.cz/clanek/varovani-obyvatelstva-v-ceske-republice.aspx, cit. [05.02.2023].

MV-generální ředitelství HZS ČR

oddělení ochrany obyvatelstva

Průjezd vozidel s právem přednosti jízdy, záchranářská ulička

Pamatujme, i my se můžeme dostat do situace, kdy budeme potřebovat pomoc záchranářů. Buďme proto ohleduplní a snažme se vytvářet záchranářskou uličku rychle a správně. 

Průjezd vozidel s právem přednosti jízdy, záchranářská ulička

V posledních letech je zvláště ve velkých městech běžnou praxí, že jsou naše komunikace plné vozidel a jízda v koloně se stává čím dál tím častější. Pro každého řidiče je to velmi stresující situace, mnohem horší pozici ale mají řidiči záchranných složek. Při výjezdu k dopravní nehodě, či jiné mimořádné události musí často překonávat kolony aut, které blokují silnici ve všech pruzích. Ačkoliv v České republice již od roku 2012 platí povinnost vytvořit jízdní pruh pro tyto složky, stále se však záchranáři setkávají s tím, že řidiči o této povinnosti nevědí, nebo ji nerespektují.

Vozidla s právem přednostní jízdy jsou v ČR vybavena schváleným typem výstražného zařízení modré nebo modročervené barvy („majáku“) se zvukovou signalizací.

Právo využít přednostní jízdy mají:

  • Policie ČR a vojenská policie,
  • obecní, městská policie,
  • profesionální a dobrovolní hasiči,
  • zdravotnická záchranná služba a dopravní zdravotnické služby,
  • vězeňská služba,
  • celní správa,
  • dále např. dopravní dispečink (výjimka za zákona).

Řidiči těchto vozidel smějí používat výstražné světelné a zvukové znamení pouze v případech, kdy je to nezbytně nutné z hlediska času (záchrana lidských životů, zdraví a majetku). Bezdůvodné použití majáku v provozu je zakázáno. Rovněž je zakázáno nainstalovat maják na jiná vozidla nebo napodobovat vzhled vozidel policie, hasičů nebo záchranné služby.

V některých případech řidiči vozidel s právem přednostní jízdy nepoužívají světelné a zvukové znamení současně. Jde zejména o případy, kdy vzhledem k provozu nebo noční době není nutné mít trvale zapnuté zvukové znamení – tzv. sirénu. Ve všech případech však řidiči vozidel jedoucích se zapnutým majákem musí dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozili další účastníky silničního provozu.

V jiných zemích mohou být pravidla pro přednostní jízdu odlišná, stejně jako označení takových vozidel, proto se vždy před jízdou do zahraničí seznamme s předpisy dané země.

Dne 1. října 2018, vstoupila v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, která mimo jiné upravuje pravidla pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Zákon řidičům jasně stanovuje povinnost, jak se při tvorbě kolony a při zastavení v koloně chovat. Jestliže se jako řidič v koloně ocitneme, již při dojíždění do kolony vytváříme pruh široký minimálně 3 metry a to následovně:

  • na silnici o dvou jízdních pruzích vytvoří vozidla mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh
  • na silnici o třech a více jízdních pruzích vytvoří vozidla mezi sebou průjezdný jízdní pruh tak, že vozidla jedoucí vlevo se řadí co nejblíže k levé krajnici a vozidla v pravých a ve středním pruhu musí zajet co nejblíže k pravému okraji vozovky. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás
  • řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána, kromě vozidel vlastníka pozemní komunikace a vozidel technické pomoci.

Jak se tedy správně zachovat?

V případě, že ve své blízkosti uvidíme blikající majáky nebo uslyšíme sirénu záchranářů, buďme maximálně opatrní a ohleduplní k projíždějícím vozidlům s právem přednostní jízdy. Především se vůči těmto vozidlům chovejme čitelně. Včas signalizujme, že přibrzďujeme nebo uhýbáme z cesty. V žádném případě před takovým vozidlem nebrzděme a nezastavujme! Zásahová vozidla se obvykle pohybují vysokou rychlostí, často to jsou vozidla velmi těžká. Náhlé zastavení na místě pro ně není možné. Vždy se snažme co nejdříve opustit koridor průjezdu vozidla i za cenu pokračování v jízdě vpřed po nezbytně nutnou dobu. Počítejme také s reakcemi ostatních řidičů – někteří mohou při zaslechnutí sirény začít zmatkovat. Zvláště ve městě nebo v husté zástavbě nemusí řidiči ihned rozpoznat, ze kterého směru vozidlo záchranářů přijíždí. Ztlumme proto rádio, stáhněme okénka a zjistěme, odkud výstražný signál přichází. Jedině tak budeme moci adekvátně reagovat.

Pokud je to z hlediska provozu a typu komunikace možné, zastavme své vozidlo na krajnici tak, aby záchranáři měli dostatek místa k projetí. I když ještě nevidíme, o jakou složku se jedná, počítejme při zastavování vždy s tím, aby mohlo bezpečně projet i velké hasičské auto. Mysleme také na to, že vozidel s majáky může jet i několik za sebou, proto se vždy po průjezdu záchranářů důkladně rozhlédněme, než znovu vjedeme do provozu.

Také chodci nesmí omezit projíždějící vozidla záchranářů, a to ani na přechodu pro chodce, pokud jim na semaforu svítí zelená!

Pamatujme, i my se můžeme dostat do situace, kdy budeme potřebovat pomoc. Buďme proto ohleduplní a snažme se tyto zásady dodržovat.

Text převzat z: https://www.hzscr.cz/clanek/prujezd-vozidel-s-pravem-prednosti-jizdy-zachranarska-ulicka.aspx, cit. [09.04.2023].