Historická technika
Renovace hasičské stříkačky DS 16 s přiměšovačem na pěnu
Příběh renovace hasičské stříkačky vychází z rozhovoru s panem Václavem Sokalem, rodákem z Dlouhé Vsi a dlouholetým členem Sboru dobrovolných hasičů a realizátorem její renovace. Mimo tento stroj udržuje pan Sokal i další techniku.
Přesný rok výroby hasičské stříkačky není znám, uváděn je rok 1936–37 a toto datování je odvozeno od první registrace stroje. Úryvek z knihy M. Menšíka (Historie dobrovolných hasičů okresu Havlíčkův Brod, 2001) dokládá, že v okrese byl nejlépe vyzbrojen sbor
v Německém Brodě, dnešní Havlíčkův Brod, který si v roce 1937 zakoupil od firmy Smekal Slatiňany nejmodernější stroj na hašení pěnou. Nejstarší dochovaná fotografie, na níž lze stříkačku spatřit pochází ze 40. let, z Lipnice nad Sázavou.
O získání stříkačky pro dlouhoveské dobrovolné hasiče se zasloužil pan Václav Lindl, který sloužil u profesionálních hasičů v Havlíčkové Brodě v letech 1970–2000. Odehrálo se to kolem roku 1976, bylo to období, kdy hasičské sbory dostávaly nové mašiny a staré musely vyřazovat, šrotovat. Václav Sokal vypráví, jak pan Lindl přišel s návrhem přivést stříkačku
do Dlouhé Vsi. Zdálo se mu škoda, aby stroj přišel na zmar. Opravdu se jim podařilo stříkačku pro Dlouhou Ves získat, jenomže brodští hasiči byli naštvaní, protože přišli o zisk z výkupu „suroviny“. Aby utichly nespokojené hlasy, darovali jim dlouhoveští hasiči 80 metráků železného šrotu, čímž se vše urovnalo. „Když jsme stříkačku přivezli do Dlouhé Vsi, zkoušeli jsme jí u místního rybníku „Turnhöferáku“ a stříkala přes celý rybník, byli jsme nadšení“ vzpomíná s úsměvem pan Sokal. Stroj přizpůsobili pro výjezdy, připevnili „lávku“, aby mohli mít naložené vybavení a příslušenství jako proudnice, savice apod.
Několik let byla připravena k zásahu, později stříkačku přestěhovali do staré hasičárny a řadu let byla skryta pod plachtou. Pozornost se na ní znovu zaměřila až v roce 2016, kdy začala její náročná obnova. Podnětem k této renovaci byla blížící se oslava výročí 760 let
od první písemné zmínky o obci. Celkové rozebrání stroje, oprava a jeho opětovné sestavení trvalo asi tři měsíce, byla to intenzivní práce od rána do večera, soboty a neděle, zkrátka nepočitatelné hodin. Václav Sokal zdůrazňuje, že zvláštní poděkování patří jeho manželce. S vděkem říká, že si uvědomil, jak byla trpělivá a kolik práce musela zastat sama, když se jeho pozornost zaměřila na práci na stříkačce. To, s jakou pečlivostí pan Sokal hasičskou stříkačku renovoval, dokazuje i jeho vyprávění o tom, jak detailně pátral po jejím původu a jednotlivých součástech. Zajímal se i o závod Smekal Slatiňany, ve kterém byla vyrobena, a o parametry jednotlivých dílů (viz tabulka s technickými údaji). Během rekonstrukce bylo použito maximum původních dílů, které byly opraveny. Vyměnili se jen nezbytnosti. Nové je například těsnění, které podle původního vyrobilo Invalidní družstvo Plzeň. O obnovu původního nástřiku se postaral zdarma pan Martin Morkus. Stroj je v této době plně funkční. Ve své době unikátní stroj je raritou i dnes. Dřív byla tato stříkačka inovativní díky své výbavě, byla to jedna z prvních stříkaček s přiměšovačem na pěnu. A dle dostupných informací v současné době není v České republice druhá totožná.
Slavnostní představení zrenovované stříkačky proběhlo 4. 6. 2016, kdy se v Dlouhé Vsi slavilo 760 let od první písemné zmínky o obci, uskutečnil se také sraz rodáků a byl požehnán prapor sboru dobrovolných hasičů. Tato událost se však do paměti vryla více než jen významná oslava. Milou vzpomínku připomíná fotografie, na níž jsou dlouholetí kamarádi Václav Lindl a Václav Sokal u hasičské stříkačky. Příběh hasičské stříkačky tak vytvořil jakousi nesmazatelnou stopu, která je odkazem jejich práce, vzpomínkou a symbolem toho, že sbor dobrovolných hasičů je víc než jen o činnosti hasičské.




Přenosná motorová stříkačka PS-8
SDH Dlouhá Ves vlastní dva stroje stříkaček PS-8. Jednu sbor získal od svého člena pana Josefa Pallendala. Ten ji zakoupil coby nepotřebný a vyřazený kus od firmy Čepro a.s. Druhou stříkačku věnoval sboru spolu s kompletním přívěsným vozíkem k této stříkačce člen sboru pan Stanislav Kocourek, využíval ji pro své účely ve své firmě.
Přenosnou motorovou stříkačku PS-8 vyráběla Továrna na hasicí zařízení národní podnik Vysoké Mýto, závod Slatiňany u Chrudimi od roku 1948 do roku 1964. PS-8 byla v podstatě vylepšenou Přenosnou motorovou stříkačkou typ 262P s výkonem čerpadla 1100 l/min, vyráběnou Továrnou na hasičské stříkačky Václav Ignác Stratílek ve Vysokém Mýtě v období před druhou světovou válkou a během ní. Obě přenosné stříkačky jsou si z vnějšku velmi podobné, PS-8 prostě svůj původ nezapře. Ostatně na jejím vývoji a výrobě se podíleli v podstatě stejní lidé. Oproti typu 262P má ale větší výkon motoru a menší výkon čerpadla. Přenosná motorová stříkačka PS-8 byla umístěna na odpruženém rámu z ocelových profilů. Rám tvořil v podstatě nosítka, která sloužila k přenesení stříkačky na špatně přístupná místa. Z dvojice trubek, která sloužila jako rám, se daly vysunout dvě dvojice rukojetí. Za ně ji hasičské družstvo přenášelo a PS-8 mu tak umožňovala provádět hasební zásah i tam, kam se nedostaly hasící automobily vybavené nepřenosnou stříkačkou. PS-8 tvořila výzbroj těchto hasičských automobilů: DVS 8 na podvozku Praga RN, DVS-8 na podvozku Tatra 805 a DA-8 na podvozku Tatra 805. Eventuálně mohla být přepravována v jednonápravovém přívěsu PPS-8
Technický popis PS-8
- Motor: Byl to dvoudobý, dvouválcový, řadový motor s označením SM-31 (Stratílek motor o výkonu 31 koní). Byl chlazený vodou nuceným oběhem požární vody z čerpadla. Klikový hřídel a ojnice byly uloženy ve válečkových a kuličkových ložiskách. Zapalování magnetoelektrické magnetem PAL, zapalovací svíčky PAL 175 se závitem M14x1,5. K přípravě palivové směsi slouží karburátor Jikov 30 LOH-O-33 a na PS- 8 je umístěna nádrž na benzín o objemu 26 litrů. Startování motoru je ruční, pákou na čelní skříni motoru. Na hlavě válců je upevněna vývěva, která umožňovala nasátí vody do čerpadla a byla do činnosti uváděna pákou rozdělovacího kohoutu. Při vysávání bylo přerušeno zapalování druhého válce a nespálená směs paliva a vzduchu procházela uzavíracím kuželem přes zpětný ventil do vysávacího zařízení a současně byl klapkou uzavřen i výfukový otvor druhého válce. Tím vznikal ve vývěvě potřebný podtlak a vnitřní prostor vývěvy spojovala trubka s vnitřním prostorem čerpadla. Vnějším tlakem vzduchu pak byla voda hnána savicemi do čerpadla. Nejvyšší dosažitelný podtlak plynové vývěvy je 8 m vodního sloupce.
Technická data motoru: vrtání válců 92 mm zdvih válců 85 mm obsah válců 1142 cm3 počet otáček 3000 ot/min výkon motoru 23,12 kW (31 ks) palivo směs benzínu Normal s olejem DT v poměru 1:20 (1 litr oleje s 20 litry benzínu)
- Čerpadlo: Jednalo se o dvoustupňové, vysokotlaké čerpadlo s typovým označením H 800. Mělo oběžná kola naklínovaná na silném hřídeli a stažena maticí. Na sací straně čerpadla byl hřídel uložen v bronzovém ložisku a na druhé straně u motoru byl spojen přírubou přímo na setrvačník motoru. K utěsnění prostoru čerpadla sloužila provazcová ucpávka s pěti těsnícími kroužky. Ty se podle potřeby dotahují ucpávkovým kroužkem a ucpávkovou maticí. K mazání čerpadla sloužila tlaková maznice na skříni čerpadla a k mazání sloužil mazací tuk 3 od firmy Benzinol n.p. Na skříni čerpadla byly umístěny měřidla a ventily: Manovakuometr – udával podtlak na sací straně v metrech vodního sloupce (m v. s.) při sání z volného zdroje nebo udával tlak při plnění z tlakového zdroje v m v. s. Manometr – udával přetlak na výtlačné straně v m v. s. Výtlačné ventily – sloužily k uzavření průchodu vody. Ve vřeteni výtlačného ventilu byly posuvně uloženy uzavírací talíře, které na ventilová sedla přitlačovala pružina. Rozdělovací kohout – jeho pákou se uváděla v činnost vývěva a zapojovalo chlazení motoru. Byl umístěn mezi výtlačnými ventily. Zavodňovací nálevka – po odšroubování její zátky se čerpadlo a savice zalilo vodou. Používala se, jen pokud nefungovala vývěva a byla umístěna na sacím hrdle čerpadla. Vypouštěcí zátka – sloužila k odvodnění čerpadla po skončení provozu. Byla umístěna na spodní části čerpadla.
Technická data čerpadla: jmenovité otáčky 3000/min výkon 800 l/min při 800 kPa nejvyšší sací výška 7,5 m 1x sacích hrdlo 110 (průměr 110 mm) 2x výtlačné hrdlo 75 (průměr 75 mm).
Rozměry a hmotnost PS-8: délka 850 mm, šířka 540 mm, výška 850 mm, hmotnost 160 kg.
Kromě PS-8 vyráběné THZ n. p., byly na našem území další PS-8 vyráběné firmou Auto Union AG (Audi, DKW, Horch a Wanderer). Také tuto stříkačku poháněl dvouválcový dvoudobý motor a výkon jejího čerpadla byl rovněž 800 l/min. Po druhé světové válce byla pravděpodobně tato stříkačka vyráběna i v Německé demokratické republice pod názvem TS 8/8 (Tragkraftspritze 8/8 – 800l/min).
Přenosná motorová stříkačka PS – 2/3
SDH Dlouhá Ves vlastní tento typ stříkačky od roku 2020, kdy byla zakoupena na inzerát od soukromého vlastníka za 5 000 Kč. Od začátku jsme usilovali o její renovaci, kterou zajistil pan Václav Sokal, člen sboru.
Svým výkonem a lehkou konstrukcí je určena pro požární hlídky při hašení malých a vznikajících požárů, v místech, kde je nedostatek vody, nebo nesnadný přístup k ní.

Motorová stříkačka PS 2/3 se vyráběla od roku 1956 jako náhradní typ stříkačky PS – 2. Při stejných rozměrech má větší výkon a tím vybočovala z řady normalizovaných stříkaček té doby. Není to čistá PS – 2 ani PS – 4.
Data o stroji:
Váha …….. 45 kg
Rozměry ………400 x 560 x 500 mm
Čerpadlo…………QB – 1
Motor…………MA 3
DOSAHOVANÉ VÝKONY:
při sací výšce 1,5 m a 40 m vedení -průtok na proudnici 200 l/min
při sací výšce 1,5 m a 60 m vedení -průtok na proudnici 120 l/min
při sací výšce 7,5 m a 40 m vedení -průtok na proudnici 120 l/min
MOTOR:
Motor MA-3 je vodou chlazený, benzínový dvoudobý jednoválec s plochým pístem a vratným vyplachováním. Válec je litinový a hlava z lehkého kovu. Ojnice je z legované oceli. Ojniční ložisko je opatřeno duralovou klecí.
Použití karburátor značky: JIKOV HN 2920
Zapalování je magnetkou: PAL KL 101 levotočivou bez regulace.
Chlazení motoru je přímé, vodní: Chladicí vodu dodává čerpadlo.
DATA:
obsah 192,2 cm3
zdvih 68 mm
vrtaní válců 60 mm
max. výkon 4,5 ks při 3600 ot/min
spotřeba 1,5 litru na 1 h